home   producties waarbij ik meezong, of nog ga zingen
2024
la paloma
In het lichtvoetige programma La Paloma y el Rossinyol
zingt Coro Encanto over vogels en andere dieren.
De liederen zijn in het Spaans, Catalaans en Baskisch
en komen uit Europa en uit Zuid Amerika.

De muziek laveert tussen het melancholieke El Rossinyol uit Catalonië,
een tango van Piazolla en zeer ritmische stukken uit Zuid Amerika.

Coro Encanto wordt in dit programma begeleid door percussie en gitaar.


Amstelkerk
Amstelveld 1, Amsterdam
15 en 16 juni

hidas
3 en 4 mei 2024

‘Requiem voor de vrede’, zo noemde de Hongaarse
componist Frigyes Hidas (1928-2007) zijn werk voor
koor, solisten en blaasorkest.
Hij schreef het voor de 40-jarige herdenking van de
Hongaarse Opstand van 1956.
Is het daarmee een modern, atonaal stuk muziek?
Zeker niet.
De stijl is modern, iets ‘verwijd’ tonaal, het karakter traditioneel.
Dan weer innig, dan weer wrang, angstaanjagend of exuberant,
Hidas’ requiem ontroert en sleept je mee.

Philharmonie Nijmegen o.l.v. Lex Bergink.
Charlotte Janssen – sopraan
Carina Vinke – alt-mezzo
Eric Reddet – tenor
Martijn Sanders – bas-bariton

vrijdag 3 mei 2024 Boskapel Nijmegen 20.00-22.00 uur
zaterdag 4 mei 2024 Muziekgebouw aan 't IJ Amsterdam 21.00-22.30 uur
2024
glass
Projectkoor 023 o.l.v. Felix van den Hombergh zingt twee iconische werken uit de minimal music: “Another Look at Harmony Part IV” van Philip Glass ,

m.m.v. Rik Mbengue (orgel)
en Emma Dekker en Merel Caminada  (dans).

En “In C” van Terry Riley in een versie met zang, enkel begeleid door slag en een C-noot op de piano. Benieuwd?
We zien u graag op één van de concerten!

Zaterdag 3 februari, 20.15 uur, Ontmoetingskerk, Frankrijklaan 4, Haarlem
Zondag 4 februari, 15.00 uur, het Verhalenhuis, van Egmondstraat 7, Haarlem

poster: Jos den Dikken
2024
mahler 2
20 en 25 januari 2024

‘Wederopstaan zul je, mijn stof’; de tweede symfonie van Gustav Mahler staat in het teken van hoop op eeuwig leven. Maar voordat het koor die woorden betoverend zacht inzet heeft er strijd geklonken, bitterzoete vrolijkheid en troostende berusting, geschilderd in een rijk orchestraal palet. Mahler zet alles in om de gang van wanhoop naar loutering te verbeelden. Een heerlijke uitdaging dus voor orkest, koor en solisten.

maestro 2023
Maestro 2023 AVROTROS
19 december 2023

Dirigeren is een vak. Mocht je dat nog niet weten, dan kom je er rap achter bij het zien van Maestro. Maar elk vak kan geleerd worden en de eerste stappen op de weg erheen zijn spannend en vermakelijk om te zien. Ook in deze tv-serie van AVROTROS komt het leiden van een koor aan bod, en opnieuw mag het Nederlands Concertkoor daar zijn medewerking aan verlenen. Hoe gaan de kandidaten het doen in de Haarlemse Philharmonie? Slaan Pepijn Lanen, Frédérique Spigt, Ammar Bozoglu, Tjitske Reidinga, Glodi Lugungu, Chris Zegers en Roos Moggré achter in, naast of achter de maat, geven ze de juiste cues aan tenoren, alten, bassen en sopranen?

De voorstelling op 19 december 2023 in PHIL, Haarlem was uitverkocht, maar u kunt op zondagavond 14 januari wel de verrassende tv-uitzending van de halve finale zien. De finale is een rechtstreekse uitzending op zondagavond 21 januari.

amor
16 en 17 december 2023

Amor Antiqua
Zuchten en smachten in de oudheid

Muziek op teksten van Romeinse en Griekse dichters over de lusten en lasten van de liefde.
Een bekend thema vanuit een ongebruikelijke invalshoek!

De teksten zijn klassiek, maar de composities komen uit alle tijden en windstreken: allereerst het oudste genoteerde lied van de Westerse beschaving en dan van de Vlaamse renaissancecomponist Arcadelt via de Britse Edward Elgar, de Duitser Carl Orff en de Italiaan Pizzetti tot hedendaagse muziek van de Amerikaan Ned Rorem. En speciaal voor dit programma gecomponeerde werk van Dante Boon en een werk van dirigent Felix van den Hombergh.

Een buitengewoon gevarieerd programma.

Coro Encanto o.l.v. Felix van den Hombergh
m.m.v.: Dante Boon

mahler3
Mahler, symfonie nr. 3

Het is slechts een interludium, het vrolijke vrouwen- en kindergezang midden in Mahler derde symfonie. Onderwerp: de hemelse vreugde, bezongen door engelen en klokken, bimbam, bimbam. Waarna, vinden de kenners, het allermooiste adagio volgt ooit geschreven, langzaam opbouwend naar een triomfaal einde. Maar zonder de blije klanken van de vrouwen was het contrast er niet. Zonder hun louterende stemmen niet de verinnerlijking gevolgd door de beroemde culminatie.
Mahler wist wat hij deed.
Met welke muziek kan Jules van Hessen na 35 jaar beter afscheid nemen van ‘zijn’ Philips Symfonie Orkest dan met Mahlers Derde symfonie?

Philips Symfonie Orkest
Onder leiding van Jules van Hessen

Zondag 19 november 2023
Concertgebouw Amsterdam

Zondag 26 november 2023
Muziekgebouw Eindhoven

BBR
Brahms, Schicksalslied
Bruckner, Psalm 150
Rossini, Stabat Mater


Bien étonnés de se trouver ensemble, deze drie componisten? Heel goed mogelijk, maar dat maakt het plezier van zingen, spelen en luisteren er niet minder om. In deze muzikale drie-akter gaan we emotioneel alle kanten op. Brahms’ Schicksalslied schetst dramatisch het menselijke lijden in contrast met de hemelse heerlijkheid, Rossini stelt daar in zijn lyrische Stabat Mater de moeder Gods als voorbeeld van, Bruckner bejubelt God in psalm 150 als ware het een Te Deum. Kerkmuziek? Nee, 19e-eeuwse sublimatie daarvan, het geloof naar de concertzaal gebracht, grootse klankschilderingen die zelf een kathedraal zijn.

Beethoven Orkest Amsterdam
Onder leiding van dirigent Ivo Meinen

Charlotte Janssen – sopraan
Barbara Kozelj – mezzosopraan
Stefan Kennedy – tenor
Quirijn de Lang – bariton

Vrijdag 27 oktober Sint-Petruskerk Leiden 20.15 uur
Zondag 29 oktober Concertgebouw Amsterdam 20.15 uur

balkan
17 juni 2023, Amstelkerk Amsterdam
18 juni 2023, Amstelkerk Amsterdam
ˇBalkan!

Volksmuziek en kerkmuziek uit Bulgarije en Roemenië.
Een afwisselend concert met eeuwenoude kerkmuziek en traditionele volksliederen. Gloedvolle religieuze dankzegging naast viering van bloeiende natuur en liefde in arcadische sferen.
Het is een programma over overeenkomsten en verschillen: binnen de onmiskenbare Balkanklanken staan de dansritmes in de Bulgaarse muziek tegenover het melancholische en soms komische karakter van de Roemeense muziek en kerkmuziek tegenover volksmuziek, in zowel traditionele zettingen als moderne arrangementen.
Gloedvol, gevarieerd, met passie!

Coro Encanto o.l.v. Felix van den Hombergh
m.m.v.:
Michel Duijves – klarinet
Joost van Son – accordeon

faure Fauré – Requiem

‘Het Requiem is zo zachtmoedig als ik zelf.’ Deze woorden sprak Gabriel Fauré over zijn bekende werk, dat hij componeerde tussen 1887 en 1890. Inderdaad overheersen mildheid en vertrouwen in een nieuw leven. Het meest dramatische onderdeel van menig requiem, het Dies irae, ontbreekt, terwijl hij eindigt met In paradisum, een lieflijke tekst die Verdi bijvoorbeeld juist niet gebruikt. De reden waarom Fauré het componeerde is niet bekend. “Gewoon voor het plezier, als u me dat toelaat te zeggen!” zei hij er zelf over. In 1924 klonk het op zijn eigen begrafenis. Het Nederlands Concertkoor voert het requiem traditiegetrouw op 4 mei uit met orgelbegeleiding.

Elise van Es, sopraan
Frans Fiselier, bas-bariton
Ruud Hijbregts, orgel
o.l.v. Louis Buskens

Dominicuskerk, Amsterdam
4 mei 2023 21.00 uur
2023
wou
Mascagni Cavalleria Rusticana – Leoncavallo Pagliacci
8 januari 2023

Het is een drama. Of nee, het zijn er twee en eigenlijk zelfs drie, in de opera’s Cavalleria Rusticana en Pagliacci van respectievelijk Pietro Mascagni en Ruggiero Leoncavallo. Spekkie naar het bekkie van het Nederlands Concertkoor, dat ze met Weekendopera Utrecht en een cast van geweldige solisten uitvoert op 8 januari 2023.

Orkest van Weekendopera Utrecht
o.l.v. Jan van Maanen
Verteller Ab Nieuwdorp
Nederlands Concertkoor en het Utrechts Kinderkoor

TivoliVredenburg, Utrecht
8 januari 2023 14.30 uur

coro brasil
17 & 18 december 2022
Encontro Brasil y Argentina
 
Zwoele melodieën en kekke ritmes
 
Dompel je onder in de muziek uit Brazilië en Argentinië, met een tangosuite, bewerkingen van volksmuziek en muziek van de huidige generatie componisten.
Coro Encanto brengt o.a. de Suite del Ángel van Piazzolla, volksmuziekbewerkingen van Ramírez en Escalada en composities van Villa-Lobos. Maar ook muziek van de huidige generatie (Alonso-Crespo, Civilotti, Escobar e.a.) met zwoele melodieën en kekke ritmes. En daarnaast muziek met invloeden van de inheemse bevolking en van de slaafgemaakten uit Afrika.
Coro Encanto wordt in dit concert begeleid door accordeon en slagwerk.


 
Coro Encanto o.l.v. Felix van den Hombergh
m.m.v.
Peter van Os – accordeon
Jochen Hachgenei – slagwerk
2022
Claudio Monteverdi - Selva Morale e Spirituale

Projectkoor 023 zingt SELVA MORALE E SPIRITUALE van Claudio Monteverdi samen met barokorkest Concerto d’Amsterdam. Het concert is één grote staalkaart van afwisselende virtuoze oude muziek. O.l.v. dirigent Felix van den Hombergh  Componist Monteverdi schreef zijn virtuoze SELVA MORALE E SPIRITUALE in 1641. In deze prachtige oude muziek hoor je de overgang van renaissance naar barokmuziek. Psalmen, misdelen en madrigalen wisselen elkaar in enkel- en dubbelkorige bezetting af. Zinderende violen en schallende trombones bezorgen je kippenvel. Bij dit feestelijke lustrumproject bestaat Projectkoor 023 dit keer uit meer dan 40 zangers.

poster: Jos den Dikken
2022
teresienstad
Verdi Requiem – Requiem van Theresienstadt, 19 juni 2022

Dies irae, dies illa … nooit klinkt het indrukwekkender dan in het Requiem van Giuseppe Verdi. Op 19 juni 2022 in de Amsterdamse Beurs van Berlage is de impact nog groter, vreselijker. Dan zingt het Nederlands Concertkoor het als het ‘Requiem van Theresienstadt’. Begeleid en afgewisseld door beelden uit de concentratiekampen klinkt Verdi’s Requiem als een eerbetoon aan de gevangenen die het in de periode 1943-44 zestien keer uitvoerden in het concentratiekamp Theresienstadt. Het was een daad van wanhoop en verzet tegelijk.
De laatste keer dat het Requiem van Verdi gezongen werd was op 23 juni 1944 voor het Internationale Rode Kruis en hoge Duitse nazi's. De uitzending van dit concert door de NOS op 23 juni 2022 is daarmee een symbolische en beladen datum.

Organisatie Stemmen van Verzet.
met Radio Filharmonisch Orkest
Dirigent Murry Sidlin

Solisten
Julianna Di Giacomo (sopraan) , Caitlin Hulcup (mezzo soprano) , Leonardo Capalbo (tenor) ,
Gianluca Buratto (bass) , Hans Dagelet (acteur), Tine Joustra (actrice)

De NOS heeft de uitvoering uitgezonden op donderdag 23 juni van 22.24-24.24 uur op NPO2. Deze is nog terug te zien op NPO Start

marienklage
Jan van Maanen Marienklage

Geďnspireerd door middeleeuwse muziek schreef Jan van Maanen een schitterend werk voor solisten, koor en ensemble. Het verklankt de emoties van ‘de’ drie Maria’s bij de dood van Christus. Latijnse en Nederduitse teksten klinken in duidelijk middeleeuws geďnspireerde en tegelijk meeslepend hedendaagse muziek.  Het NCK zong het bij de premičre en nu – dank! – opnieuw.

Als adolescent hoorde dirigent en componist Jan van Maanen het zingen van een Marienklage, een middeleeuwse toonzetting van het lijden van de drie Maria’s uit het evangelie. Het maakte zo’n diepe indruk dat hij zich zette aan het schrijven van een eigen versie, dit keer niet met alleen solisten a capella, maar met daarbij een koor en een ensemble. In 2019 zong het NCK het werk bij de premičre en we werden compleet verliefd. Latijnse en Nederduitse teksten klinken in duidelijk middeleeuws geďnspireerde en tegelijk meeslepend hedendaagse muziek. Zeer fijn en zeer terecht dat het weer uitgevoerd gaat worden.

Instrumentaal ensemble o.l.v. Jan van Maanen

Marieke Steenhoek – sopraan, Ingrid Stijsiger – mezzosopraan, Hanneke Tichelaar – mezzosopraan
Bas Kuijlenburg – bariton, Arian Foppen – spreekstem

verdirequiem
Verdi Requiem

Opera, pure opera, dat requiem! Dat is wat Verdi verweten werd, verweten wordt soms, door ernstige types. Ze hebben natuurlijk gelijk. Heerlijk! Verdi’s dodenmis sleurt ons de kerk uit, naar de concertzaal, om ons daar in te peperen met alles wat de dood en de wederopstanding oproepen, rouw, wanhoop, woede, hoop en vertrouwen. Alles breed uitgemeten op Italiaanse manier, zonder rem, zonder terughoudendheid. Uitvoerenden en publiek worden omvergeblazen door de emoties, zowel in de fortes en als de piano’s. Alles of niets, hollen of stilstaan, dood of leven. Het requiem van Verdi is een rit in de achtbaan.

Uitvoerenden:
Philips Symfonie Orkest, Philips' Philharmonisch Koor en Nederlands Concertkoor o.l.v. Jules van Hessen
Solisten:, Charlotte Janssen – sopraan, Carina Vinke – mezzosopraan
Eric Reddet – tenor, Martijn Sanders – bas
2022
gladiator Hans Zimmer – Gladiator,  juni 2022

Helemaal nieuw is het al niet meer, maar een beetje vreemd nog steeds wel: film kijken in een concertzaal. Helemaal aangezien er onder het doek de originele filmmuziek wordt uitgevoerd. Dat is precies wat wij als Nederlands Concertkoor gaan doen bij de epische film Gladiator, over een Romeinse generaal / gladiator / wreker van zijn uitgemoorde familie. Actie en lyrische vervoering staan op het menu, dat door filmcomponisten Hans Zimmer en Lisa Gerrard werd vertaald naar muziek. Ga er maar voor zitten!
met Noordpool Orkest

Vanwege de corona maatregelen zijn de concerten verplaatst naar de volgende data:
Dinsdag en woensdag 7 en 8 juni – Concertgebouw, Amsterdam, Donderdag 9 juni – De Vereeniging, Nijmegen, Vrijdag 10 juni – Concertgebouw Amsterdam, Zondag 12 juni  – De Doelen Rotterdam, Dinsdag 14 juni Stadsschouwburg Antwerpen
2020

Don Carlo, Verdi
 
Liefde is van alle tijden. Beantwoorde en onbeantwoorde. Zonder tegenstellingen geen drama. Zo ook in deze opera. De koning van Spanje, Filips II, pikt de verloofde van zijn zoon Don Carlos af. Zij komen lijnrecht tegen over elkaar te staan. Uiteindelijk wordt niemand er echt gelukkig van. Orkest van de Weekend Opera Utrecht o.l.v. Jan van Maanen.
solisten: Erik Janse, Marieke Steenhoek, Wiebke Göetjes, Willem de Vries, Geo Chobanov, Jaap Sletterink, Marlieke Haandrikman, Arjan Man, Martin van Os, Astrid Vreeken M.m.v. Ab Nieuwdorp, verteller

Zondag 5 januari 2020, TivoliVredenburg
2019 
mahler 2

Mahler – Symfonie 2
Ik sterf om te leven. Alleen de eerste regels van ‘Auferstehung’ zijn van de hand van dichter Friedrich Klopstock. Een prachtig koorwerk met aangepaste teksten door Mahler. Het leven, wat mensen bezighoudt, het waarom en de zoektocht naar antwoorden liggen vaak ten grondslag aan zijn symfonieën. De oer-uitvoering vond in 1894 plaats in BerlijnMet Symfonieorkest De Philharmonie o.l.v. Stijn Berkouwer
 
21 november 2019, Muziekgebouw Eindhoven
24 november 2019,  Concertgebouw Amsterdam.


maestro2019

Maestro 2019

Op 18 september 2019 traden wij weer op in het programma Maestro. Hierin namen acht bekende Nederlanders de baton in handen. Dit zorgde voor hilarische, bijzondere en soms ook ontroerende momenten op de bok.
Deze aflevering werd op 24 november bij de AVROTROS uitgezonden

Woensdag 18 september 2019 Philharmonie Haarlem



Klassiek op het Amstelveld

Klassiek op het Amstelveld is een jaarlijks openluchtfestival waarbij het maken en het beleven van klassieke muziek door jeugd centraal staat. Wij zingen delen uit de opera Samson et Dalila van Saint-Saëns en het beroemde Slavenkoor uit Nabucco van Verdi. Daarnaast zingen we een aantal delen uit de Carmina Burana van Carl Orff en het stuk Conquest of Paradise van Vangelis, titelsong van de film 1492: Conquest of Paradise van Ridley Scott over Columbus.
Dirigent: Louis Buskens
Pianist: Thom Janssen

14 september 2019 Amstelveld Amsterdam
2019
Marienklage

Stille Zaterdag, 20 april 2019, 15.00u is de wereldpremičre van de Marienklage van Jan van Maanen. Een middeleeuws passiespel met nieuwe muziek. Uitgevoerd door het Nederlands Concertkoor, solisten en een instrumentaal ensemble. In de Jacobikerk in Utrecht.
Voor wie eens een andere Passie wil.


Navidad Mexicana

Mexicaanse componist Gutierrez de Padilla (ca 1590 – 1664) is een relatief onbekende maar uitstekende componist. Coro Encanto brengt een levendig en energiek kerstconcert met zelden in Nederland te horen Mexicaanse oude muziek.
Het programma is opgebouwd rond een Cuaderno de Navidad van Gutierrez de Padilla.

Albanez – barokgitaar,
Boekholt – viola da gamba,
Perillo – percussie

21 december 2019 Engelse Kerk, Amsterdam
22 december 2019 Uilenburger Synagoge, Amsterdam

sound
Sound &Silence

In november en december 2019 voerden we ons elfde programma uit.
Zoals bij Vrouwenkoor Nordlys gebruikelijk is, zetten we de schijnwerpers op in Nederland veelal nog niet gehoorde, hedendaagse koormuziek.
Centraal in het programma Sound & Silence
stonden werken voor de bijzondere bezetting
van vrouwenkoor, fluit en marimba.

Projectkoor 023 zingt
composities van Jonge Vlamingen



poster: Jos den Dikken
2018

2018 – ANGELUS ad VIRGINEM

(kerst)muziek uit alle windstreken over engelen, engeltjes, cherubijnen en serafijnen Russische & Georgische gezangen van Rachmaninoff en Paliashvili, oude muziek van Cererols en Guerrero én een tango van Piazolla, in een nieuw arrangement voor vierstemmig koor en harp. Een sfeervol, engelachtig én gepassioneerd programma! m.m.v. Beate Loonstra (harp).

15 december 2018 Engelse Kerk, Amsterdam
16 december 2018 Uilenburger Synagoge, Amsterdam


L’ AMFIPARNASO – Orazio Vecchi

Een sprankelende madrigaalkomedie, gebaseerd op de commedia dell’arte. Vertelt hoe enkele kolderieke personages worstelen met
liefde, jaloezie en hebzucht, in 14 korte madrigalen.
Regie:Marc Pantus
Decor/rekwisieten: Jos en Dikken
m.m.v. Sophie van Dijk (harp),
Veerle Schütz (viool) en
Lars Visscher (accordeon)

16 & 17 juni 2018 Uilenburger Synagoge, Amsterdam




Saint-Saëns Requiem

Camille Saint-Saëns (1835-1921) schreef zijn Requiem tijdens een verblijf in Zwitserland in 1878 in opdracht van een vriend. Koor en solisten wisselen elkaars indringende smeekbeden af. Het hoorbare verdriet in dit Requiem krijgt een extra lading als we weten dat hij korte tijd later zijn beide zoons verloren heeft.
O.l.v. Louis Buskens

Elvire Beekhuizen, Florieke Beelen,
Guy Cutting, David Visser,
Ruud Huijbregts, orgel

 4 mei 2018, Dominicuskerk, Amsterdam

lamentaties
Spaanse passiemuziek rond 1600 van Ruimonte, Da Victoria en Lobos

Het programma ‘Lamentaciones’ bestaat uit gezangen
 uit de Donkere Metten,
drie speciale momenten in de Goede Week.
Hoewel deze diensten zeer intiem en ingetogen zijn,
 is de muziek van een stralende perfectie,
hoogtepunten van de Iberische laat-Renaissance.
De tekst komt van de profeet Jeremias,
beklaagt de verwoesting van Jeruzalem
en is verdeeld over drie keer drie “lezingen”.
Van de Witte donderdag en Goede vrijdag
zingen we steeds drie lezingen van één componist
(Ruimonte resp. Victoria),
van de stille zaterdag een samenstelling uit werk van
Lobo, Morales en Vásquez.

poster: Jos den Dikken


De Avond van de Filmmuziek

Een spectaculaire concertbelevenis
 in het teken van memorabele filmmuziek.
27, 28 februari en 1 maart 2018
vierden we de filmmuziek drie avonden op rij
 in een uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam.

metamorfosis
'Metamorfose'

In het programma Metamorfose zong Vrouwenkoor Nordlys nieuwe, verrassende koormuziek gebaseerd op oude bronnen. Ook stond het fenomeen metamorfose in het leven zelf centraal. Het leven verandert immers voortdurend: bij het vinden of verliezen van je grote liefde, in de uitvoering van rituelen en zeker als de dood dichterbij komt. Of is ons leven meer zoals de klei van een pottenbakker? Elke dag een beetje veranderend van vorm?

Het programma Metamorfose bestond uit een mooie combinatie van liederen uit Scandinavië en andere streken, deels religieus en deels seculier. David Lang, Paul Fowler, Ola Gjeilo, Bo Holten, Meredith Monk en Philippe Hersant, met op fagot Marije van der Ende. De solopartijen worden door leden uit het koor zelf gezongen.

Beluister enkele fragmenten:
Fowler, Olsen, Holten-Codax-Holten, Willis, Hersant

17 en 18 februari 2018
2017

Mahler 8

De ‘Symphonie der Tausend’, zo staat de Achtste Symfonie van Gustav Mahler bekend. Het is een megaproductie die zelden uitgevoerd wordt.

Orkest: Philips Symfonie Orkest o.l.v. Jules van Hessen
Koren: Philips Philharmonisch Koor, Toonkunstkoor Utrecht, Vocaal Talent Nederland en het Nederlands Concertkoor
Solisten: Maartje Rammeloo, Lisette Bolle, Laetitia Gerards,
Leonie van Rheden, Carina Vinke,
Frank van Aken , Martijn Sanders , Jaco Huijpen

26 november -TivoliVredenburg Utrecht
30 november - Concertgebouw Amsterdam
8 december en 9 december - Muziekgebouw Eindhoven


2017 – OGGI č NATO

Om de donkere dagen te verlichten: een gloedvol Italiaans concert!

Bijzondere kerstmuziek, ‘n voorproefje van de madrigalenkomedie L’Amfiparnaso, sfeervolle madrigalen en prachtige stukken van Giuseppe Verdi en Ildebrando Pizzetti.
Temperamentvol en gevarieerd!

16 december, Engelse kerk, Amsterdam
17 december, Uilenburger Synagoge, Amsterdam


   

2017 – CAPILLA FLAMENCA

Tranen en honing aan het hof van de Spaanse koning.

Een afwisselend programma met renaissancemuziek
van de kapelmeesters van de Capilla Flamenca,
een instituut ingesteld in de vroege 16e eeuw
door koning Carlos I (Karel V).Vlamingen en andere Noorderlingen
aan het hof van Carlos Primo –
bij ons beter bekend als Karel V – te Toledo.
Liefde, dood & devotie. Religieus & wereldlijk.

m.m.v. David van Ooijen (barokgitaar en vihuela)

20 mei, Engelse kerk, Amsterdam
21 mei, Uilenburger Synagoge, Amsterdam


durufle
Duruflé Requiem

Eén van Maurice Duruflé’s meesterwerken is het Requiem, dat hij in 1947 componeerde ter nagedachtenis aan zijn vader. Hoewel Duruflé het baseerde op gregoriaans gezang uit de dodenmis, is zijn muziektaal stevig in de twintigste eeuw verankerd.
Dirigent Rick Muselaers

Solisten: Barbara Kozelj, Robbert Muuse,
Ruud Huijbregts, orgel

Dominicuskerk, Amsterdam
Donderdag 4 mei 2017
2016
f50
Felix 50!

Dirigent en componist Felix van den Hombergh viert op 12 & 13 november 2016 zijn 50ste verjaardag: feestconcerten met bijzondere programmering met groots bezette koorwerken van Giovanni Gabrieli, Igor Stravinsky en Felix van den Hombergh zelf. Een unieke samenwerking tussen de Amsterdamse Cantorij, Coro Encanto, Doulce Memoire, FeniX, Projectkoor 023 en het VU-orkest zorgt voor heel bijzondere concerten! En speciaal voor deze gelegenheid schrijft Felix zelfs nog een nieuwe compositie waarin alles samenkomt: 120 zangers, veel blazers, harp, lage strijkers, twee vleugels en slagwerk. Dus: kom op 12 of 13 november luisteren en laat u imponeren door deze bijzondere muziek!
Het uitvoeren van de Psalmensymfonie van Stravinsky is zijn lang gekoesterde wens, die door deze samenwerking eindelijk in vervulling gaat. Bewondering voor deze eigenzinnige componist inspireerde Felix – ook qua bezetting – bij het schrijven van zijn eigen composities. En zo klinkt Stravinsky in dit hele concert door…

UITVOERENDEN
Amsterdamse Cantorij, Coro Encanto, Doulce Memoire, FeniX, Projectkoor 023 en VU-orkest o.l.v. Felix van den Hombergh

PROGRAMMA
Giovanni Gabrieli (ca. 1555-1612)– Magnificat a 17,
Felix van den Hombergh (1966)– Algoritmos, -
Sinfonia Corale III (Neţuns),
- Then Shall You Truly Dance!, - 50-st (premiere),
 Igor Stravinsky (1882- 1971)-,  Psalmensymfonie

posterontwerp : Jos den Dikken


Orff – Carmina Burana

Carmina Burana van Carl Orff is gebaseerd op middeleeuwse teksten waarin het genot van de liefde, de drank en het zwerversleven wordt bezongen. Het is één van de meest uitgevoerde werken van de 20e eeuw. Wie kent niet ‘O Fortuna’, een onvergetelijk stuk dat al in vele films, commercials, en als basis voor moderne hits is gebruikt? Het stuk is krachtig en opzwepend met voortstuwende ritmes. Wij zongen het in de originele versie met twee vleugels en slagwerk.
Nederlands Concertkoor
o.l.v. Louis Buskens
solisten: Lenneke Ruiten , Jan-Willem Schaafsma , Martijn Sanders
Thom Janssen – vleugel, Emiel Janssen – vleugel
Nieuw Vocaal Amsterdam o.l.v. Caro Kindt
Slagwerkensemble – Hans Zonderop, Esther Doornink, Joeke Hoekstra, Paula Brouwer, Gorka Catediano, Jennifer Heins

22 en 23 oktober 2016


Het Nederlands Concertkoor is één van de deelnemers
aan dit bijzondere concert 

Deelnemers: Philharmonie Zuidnederland olv Per-Otto Johansson - Lucas & Arthur Jussen (piano) - Simone Lamsma (viool)- Barbara Kozelj (mezzo-sopraan)- Het Nederlands Concertkoor olv. Louis Buskens
 
Grieg: Peer Gynt Suite nr. 1- Mozart: Pianoconcert voor twee piano's K365-
Fauré: Cantique de Jean Racine- Fauré: Pavane voor koor- Rachmaninov: Vocalise voor viool- Saint-Saëns -
Mon coeur s'ouvre ŕ ta voix (uit de opera Samson et Dalila)-
Sarasate: Carmen fantasie- Bizet: Habanera (uit de opera Carmen)

10 juni 2016 in de Grote Zaal van het Concertgebouw.


Salut Printemps

Het was een zonnige dag - het was een junidag... Zo begint het uitbundige en tegelijkertijd dromerige lied 'Kärlekens musik' van Carl-Bertil Agnestig. Dit lied is onderdeel van het voorjaarsprogramma van 2016 van Vrouwenkoor Nordlys. Het programma staat in het teken van de lente, de zomer en de lange, lichte dagen. de wereldpremičre van het prachtige 'He wishes for the cloths of heaven' van de jonge veelbelovende componist Evelin Seppar.
Het concert is een mooie mengeling van romantische koormuziek van bijvoorbeeld dč Noorse componist Edvard Grieg en volkse Zweedse muziek, zoals die van Oscar Lindberg, en intrigerende hedendaagse klankwerelden van de eerder genoemde Agnestig, Per Gunnar Petersson en Maria Löfberg. Het iconische Zweedse gedicht 'Det är vackrast när det skymmer' ('het is het allermooist als het schemert') zingt het koor in een ontroerende toonzetting van Kaj-Erik Gustafsson.
Speciale vermelding verdienen de twee liederencycli van Gustav Holst: de Rig Veda-hymnen en 'Eastern Pictures'. Hier levert de combinatie harp/vrouwenkoor mysterieuze associaties op met mythes en rituelen uit vervlogen tijden. Gustav Holst - bekend van zijn meesterwerk 'The Planets' - was geboren en getogen Engelsman, maar zijn voorouders kwamen uit Zweden en Letland.
Het titellied is van Claude Debussy en past qua sfeer bij de werken van Holst: het dateert uit ongeveer dezelfde tijd en heeft een soortgelijke impressionistische inslag. Een uitvoering met harp in plaats van - meer gebruikelijk - met piano maakt de uitvoering van Nordlys bijzonder.

11 juni,  Oosthuizen, 12 juni, Amsterdam


Al–Andalus

Sefardisch, Arabisch en christelijk: sprankelende & melodieuze muziek!

Sefardische, Arabische & christelijke muziek: een mix van culturen in het Spanje van de 13e/14e eeuw. Oude én hedendaagse arrangementen met én zonder Arabische instrumenten en zang. Sprankelend, soms melancholiek, altijd melodieus!


Fauré, Requiem

Dirigent: Louis Buskens

solisten: Irene Verburg, Marcel van Dieren,
Ruud Huijbregts, orgel

Op 4 mei, Dodenherdenking, zongen wij in een overvolle Oude Lutherse Kerk in Amsterdam het Requiem van Fauré. Het publiek was diep ontroerd en zeer enthousiast. Na het concert donken wij in de sfeervolle Tetterodezaal een glaasje met elkaar.
Als toegift voor een muisstil en aandachtig publiek zongen wij van Fauré ook Cantique de Jean Racine, door hem geschreven op negentienjarige leeftijd.






Gesualdo
    Io tacerň - Mentre gira costei -  Ecco, morirň dunque - I Gioite voi col canto - Itene, o miei sospiri - Dolcissima mia vita - Languisce al fin
Hindemith
    An eine Tote - An einen Schmetterling - Magisches Rezept -
Es bleibt wohl
Gesualdo
    Beltŕ, poi che t'assenti - Tu piangi, o Filli mia - O dolce mio tesoro - Giŕ piansi nel dolore

posterontwerp : Jos den Dikken

31 jan - in de Cultuurkoepel van Heiloo

6 feb - Remonstrantse Kerk Haarlem
7 feb -Janskerk/Noord-Hollands Archief Haarlem
2015

Gioacchino Rossini, Petite Messe Solennelle


Dirigent  Louis Buskens

Met medewerking van
Lenneke Ruiten, Barbara Kozelj , Bernard Loonen , Frans Fiselier
Thom Janssen en Emiel Janssen (piano)
Geert Bierling (harmonium)

28 november 2015 Maarssen, Heilig Hartkerk
29 november 2015 Amsterdam, Concertgebouw


 VIAGEM BRASILEIRA

Braziliaanse reis: van lome swing tot gekruide ritmes, m.m.v.
 Luiz Perillo (percussie) & Flores Brancas (berimbau en zang)

 Een cocktail van klassiek georiënteerde muziek van
o.a. Heitor Villa-Lobos en Francisco Mignone,
gearrangeerde ritmische volksmuziek van
o.a. Fernando Moura en Enrico Nery,
 maar ook nummers van populaire componisten
zoals Gilberto Gil.
Met percussie!

 11 en 13 december in de Engelse kerk en Uilenburger Synagoge 2015 


Het wonderschone noorderlicht - Aurora borealis -
is voor velen bekend, maar niet iedereen weet van hetzelfde fenomeen op het zuidelijke halfrond: Aurora Australis.
In dit programma legt vrouwenkoor Nordlys ('noorderlicht' in het Noors en Deens) met werk van hedendaagse componisten,
een verbinding tussen de twee hemisferen.
Uit het noorden zingt Nordlys uitdagend en wonderschoon werk van onder meer Marianne Reidarsdatter Eriksen (Noorwegen), Einojuhani Rautavaara (Finland) en Bo Holten (Denemarken). Uit het zuiden, uit Australië, staat werk van Stephen Leek en Sarah Hopkins op het programma.
Het koor werkt samen met de Nederlandse dichteres Kira Wuck, die een Finse moeder en een Indonesische vader heeft en zelf dus de 'vleesgeworden' verbinding tussen noord en zuid is. Zij voelt zich vooral thuis in de noordelijke melancholie van Finland, wat aan haar gedichten te merken is. Twee van haar gedichten worden in liedvorm ten gehore gebracht door het koor (composities van koorlid Ymkje de Boer) en en Kira Wuck draagt ook voor uit eigen werk.

9 oktober 2015 in Utrecht (Pieterskerk) 
11 oktober 2015 in Amsterdam (Engelse kerk).


Dit jaar wordt de wereldberoemde opera Otello van Giuseppe Verdi uitgevoerd door het maar liefst 200 man tellende gezelschap van Weekend Opera Utrecht (WOU). Een compleet symfonieorkest, het Nederlands Concertkoor aangevuld met projectzangers en het Kinderkoor van de Zangschool Utrecht vullen het podium voor deze bloedstollende klassieker. Professionele solisten vervullen de hoofdrollen en Radio 4-presentator Ab Nieuwdorp vertelt het verhaal bij de muziek.

Dit spektakel staat onder leiding van dirigent
en initiatiefnemer Jan van Maanen.



Chant des Oiseaux

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is: een zomers en elegant programma met voornamelijk Franse muziek. Met medewerking van Liesbeth Vreeburg op harp, het instrument waar vele Franse componisten muziek voor schreven.
We gaan in dit programma op zoek naar die typisch Franse klank in zowel wereldlijke als religieuze muziek van componisten als Duruflé, Poulenc, Ravel en Debussy. Verder romantische composities van Fauré en Saint-Saëns. Soms ‘versterkt’ met harp.
Ook duiken we de renaissance in: Janequin met zijn levendige en veelkleurige werken als Chant des Oiseaux en La Guerre. Maar we laten de Spaanse componisten zeker niet links liggen! We zingen een ensalada van Mateu Fletxa en een deel uit de Missa da Victoria van Tomás Luis de Victoria. Deze twee componisten waren immers zeer geinspireerd door de werken van Janequin en zijn tijdgenoten.
                                                     
13 juni  2015 Engelse kerk, Amsterdam
14 juni  2015 Buiksloterkerk, Amsterdam

in de zomer van 2015 hebben we dit programma ook in enkele kerken in Zuid Frankrijk ten gehore gebracht

         
     
Op 21 en 22 maart 2015 werkt het Nederlands Concertkoor in Luik mee aan het festival "Guerre(s) et Paix". We zingen de Negende Symfonie van Beethoven (Ode an die Freude) met het Orchestre Philharmonique Royal de Ličge onder leiding van dirigent Christian Arming.


Anne Frank Cantate 'A child of light

Sjostakovitsj - Vijfde symfonie in d, op. 47 Kox

Nederlands Philharmonisch Orkest
Nederlands Concertkoor
Antony Hermus - dirigent

2 en 4 mei, concertgebouw
2014

um INVERNO QUENTE

maar vooral een verrassend Portugees winterprogramma!
Sfeervol en warm, zoals u van Coro Encanto gewend bent.
Met liederen over liefde & dood en enkele kerstgezangen.
Van motet tot volkslied, van saudade tot uitbundig, van 16e tot 20e eeuws.
Alles a capella gezongen in verschillende bezettingen.
 Met componisten als Carrapatoso, Lopes-Graça en Cardoso
 
Uilenburger Synagoge en Engelse Kerk


bekijk

vespers
 Nederlands Concertkoor
  o.l.v. Louis Buskens.

De Vigilie is muziek uit de Russisch-orthodoxe kerk, in 1915
door Rachmaninoff geschreven,
maar bijna nooit in de liturgie uitgevoerd.
Het bestaat uit 15 delen,
waarvan de eerste zes de eigenlijke 'Vespers' zijn.
Het wordt beschouwd als een van de
mooiste Russische koorwerken ooit geschreven.

29 november 2014, De Duif, Amsterdam
30 november 2014, St. Bavokerk, Haarlem


flyer

CANTANDO de PIANOS
 
is een afwisselend programma met 19e- en 20e-eeuws repertoire afkomstig uit Zuid-Europa en Zuid-Amerika en heeft het karakter van een spectacle coupé. De piano speelt een belangrijke rol in dit concert: die begeleidt ons, en doet dat soms op een heel eigenzinnige wijze [Tadeu Duarte].

Wij brengen een gevarieerd programma met intieme én uitbundige muziek: een kabbelend gondellied uit Italië, Andalusische klanken, een 19e-eeuws Frans madrigaal en liederen over mulatten en creolen. We zingen over de broeierige noordenwind in Argentinië, over melancholie en natuurlijk over de liefde!
Belangrijkste componisten zijn:
Carlos Guastavino, Gabriel Fauré,
Manuel Oltra, Gioacchino Rossini,
Xavier Montsalvatge en Francesc Vila.
Van sommige componisten zingen we zowel begeleide werken als a capella-stukken.

Ik zing de solo: Canción de cuna para dormir a un negrito
van XAVIER MONTSALVATGE

Oranjekerk  en Engelse kerk



 Berlioz - Requiem ‘Grande Messe des Morts'

Nederlands Philharmonisch Orkest, Marc Albrecht, Projectkoor Conservatorium van Amsterdam, Nederlands Concertkoor,
Boudewijn Jansen,VU Kamerkoor, Tomislav Mužek
Het Concertgebouw, Amsterdam

De opdracht voor een dodenmis voor de soldaten die waren omgekomen tijdens de Juni-revolutie in 1830
zette Hector Berlioz in vuur en vlam.
Zijn Grande Messe des Morts overtrof alles wat tot dan toe gecomponeerd was en kan nog steeds wedijveren met de Achtste symfonie van Gustav Mahler, een ander kolossaal werk voor solisten, koor en orkest met de bijnaam Symfonie der Duizend.

recensies
Trouw : "Compliment voor de straalkracht en het uithoudingsvermogen van de zangers, die in de lange anderhalf uur geconcentreerd én alert bleven."
"Dit is was een triomf voor Albrecht en de zijnen. Imposant,
 imponerend én recht uit het hart."
Telegraaf: "bewonderingswaardig hoe [de koorleden] hun bewerkelijke partij vaak zuiver en steeds met grote inzet vertolken."
NRC: "Onder [Marc Albrechts] analytische benadering bleef een indrukwekkende transparantie bestaan
in het gigantische orkest en combinatiekoor"

11, 13 mei 2014
radio-opname



poster
                eton


Het Koorboek van Eton
 
is een verzameling prachtige manuscripten met Latijnse liturgische muziek gecomponeerd in de laat 15e eeuw door verschillende Engelse componisten, die dagelijks op het Eton College werden uitgevoerd.
Het bijzondere is dat een deel van deze muziek de Reformatie heeft overleefd.
Het bestond uit 92 motetten (waarvan er 28 verloren zijn gegaan), en een Mattheus-passie.
In de 20e eeuw is deze muziek opnieuw uitgegeven in ‘normaal’ notenschrift. De stijl van de stukken is doorgaans rijk versierd, meestal vijfstemmig,
maar ook uitlopend tot negenstemmig.

Salve Regina, van Robert Haycomplaynt, Stabet Mater Dolorosa, van Richard Davy, Gaude Flore Virginale, van Edmund Turges, Magnificat (Regale), van Robert Fayrfax,
Gaude Rosa Sine Spina, van Fawkyner

posterontwerp: Jos den Dikken
recensie
2013

nadal
NADAL
 
een sfeervol en gevarieerd Catalaans kerstconcert!
16e eeuws én hedendaags, ingetogen én uitbundig!

Uit de renaissance een aantal werken in het Spaans, onder andere de ensalada ‘La Justa’ van Mateo Fletxa.
De ensalada (letterlijk: salade) is een populaire liedvorm uit de 16e eeuw
(vooral gebezigd door Fletxa) waarin coupletten in verschillende talen en stijlen en met wisselende versvormen elkaar in snel tempo afwisselen.
In deze ensalada wordt de komst van de Messias voorgesteld
als een steekspel, waarin de duivel wordt verslagen.
 
Daarnaast prachtige bewerkingen van traditionele liederen in het Catalaans door hedendaagse componisten,
 zoals Federico Mompou, Manuel Oltra en Pablo Casals.

Ik zing de solo : Nadala tortosina  van Carles Guinovart

13 december en 15 december   Engelse Kerk, Begijnhof, Amsterdam
  


slava
SLAVA
Crea Orkest
Bas Pollard - dirigent
Julia Westendorp - sopraan Wieke van Wingerden - alt, Eric Reddet - tenor,
Vitali Rozynko - bas/bariton, Matthias Havinga - orgel
Nederlands Concertkoor | Vocalise |Slava!-projectkoor

Het project Slava! werd door het Crea Orkest organiseerd
ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van dirigent Bas Pollard.

23 november Elandstraatkerk, Den Haag
28 november Nicolaďkerk, Utrecht
30 november Concertgebouw, Amsterdam

Het AVRO programma 'Join the Beat' zond beelden uit
van de repetitie in Den Haag
.


carmen
 Carmen van Georges Bizet

Weekend Opera Utrecht , Dirigent - Jan van Maanen
Carmen - Ingrid Stijsiger,
Don José - Morschi Franz,
Micaëla - Jasmin Besig,
Escamillo - Arjan Man,
Frasquita -  Mirjam Lo Tam Loi,
Mercédes - Mieke Doeschot
Dancaďro, Morales - Sinan Vural,
Zuniga - Frits Karskens,
Le Remendado - Reinout Eeckhout
Kinderkoor Zangschool Utrecht
Nederlands Concertkoor

15 september 2013
Vredenburg Leidsche Rijn


beethoven


Beethoven - Negende symfonie

Residentie Orkest, Nederlands Concertkoor, Lawrence Renes - dirigent
Emma Vetter - sopraan, Kai Rüütel - mezzosopraan,
Frank van Aken - tenor , Juha Uusitalo - bariton

28 augustus - Dr. Anton Philipszaal, Den Haag
31 augustus - Concertgebouw, Amsterdam

Algemeen Dagblad, 29-8-2013:
"En een feest werd het,
vooral door het voortreffelijk zingende Nederlands Concertkoor".


flyer


  Il Festino

Een vrolijke komedie door Coro Encanto, een rapper en instrumentalisten
Op 1 & 2 juni 2013 voerde Coro Encanto in de Amstelkerk
de madrigaalkomedie Il Festino nella sera del Giovedí grasso avanti Cena
van Andriano Banchieri uit.

m.m.v
Joon (rapper), Annegret Hoffmann & Lilia Slavny (viool) , Ania Katynska (cello), Johannes Terpstra (slagwerk), Arjen Verhage (theorbe) en Liesbeth Vreeburg (harp)
Regie: Wendy van der Brugge

Decor en Rekwisieten : Jos den Dikken

2013

missa aretina Missa Aretina
 
 Fraai barokwerk dat zal worden uitgevoerd in 
koorbezetting ondersteund door professionele barokmusici,
waarbij solistische passages door koorleden zullen worden verzorgd.
    Bijzondere compositie die zelden door een amateurkoor
in Nederland wordt uitgevoerd
   Uniek werk in de muziekgeschiedenis, door bezetting:
driekorig/11-stemmig voor koor,
en met vierde instrumentaal koor
(en dan zelfs in zekere zin 16-stemmig met 2x viool,
 cello, 2x clarino en Basso Continuo) en
met specifieke Spaanse barokorkestbezetting, d.w.z. met harp en orgel.

Ook bijzonder vanwege de musicologische Hetze tegen componist Valls destijds, vanwege de in die tijd  ‘fout’ gecomponeerde inzet in het deel ‘Qui tollis’.

 Naast deze “Missa Scala Aretina” willen we ook werken van José de Torres y Martinez Bravo uitvoeren, hij was tijd- en landgenoot van Valls. Werken met dezelfde instrumentale bezetting van deze componist o.a.:  “Para el mas glorioso triunfo”, “Sacros deseos” en “Veni sancte spiritus”.

posterontwerp : Jos den Dikken

2012
newsky Prokofjev, Alexander Nevsky


Michel Tabachnik, dirigent,
Natascha Petrinsky, mezzosopraan,
het Nederlands Concertkoor

Amper teruggekeerd van een grootse concerttournee door Europa werd Prokofjev gevraagd filmmuziek te schrijven bij een film over Alexander Nevsky. Deze Russische hertog en veldheer versloeg in 1242 de Duitse Kruisridders en werd daarmee een levende legende. Prokofjev bewerkte de muziek kort na de filmpremičre tot een cantate voor mezzosopraan, koor en orkest. De gure wind van de Siberische winter is haast voelbaar in Prokofjevs noten en vooral de spectaculaire climax tijdens de strijd op het ijs moet u eens in uw leven live gehoord hebben.

Dr Anton Philipszaal, Den Haag

maestro
  Maestro 2012
 
Het Nederlands Concertkoor heeft zijn medewerking verleend aan
het programma Maestro van de AVRO.
In dit programma strijden acht BN-ers, om de titel ‘Maestro’. Ze gaan de uitdaging aan om zich in acht weken te ontwikkelen tot dirigent van het symfonieorkest Holland Symfonia. In de aflevering van 29 november dirigeerden zij ook het Nederlands Concertkoor. Philharmonie in Haarlem.


9 november 2012

ives

ORDE EN CHAOS
 
Ives met Koninklijk Concertgebouworkest
Een selectie uit Nederlands Concertkoor zong in de Vierde symfonie van Charles Ives met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Peter Eötvös
.

13 en 14 september 2012

koorfestival
Nederlands Koor Festival

Vrouwenkoor
Zoltán Kodály (1882 - 1967) Hegyi éjszakák
Henk Badings (1907 - 1987) Stabat Mater
Mannenkoor
Franz Schubert (1797-1828) Gesang der Geister über den Wassern Tutti
Sergei Rachmaninoff (1873 - 1943)
Delen uit Vespers, opus 37
Florent Schmitt (1870 - 1958)
Opus 40, nr 2, Par la tempete
Charles E. Ives (1874 - 1954) Psaume 67
Michael Tippet (1905 - 1998) Five Spirituals 

17 juni 2012


iberia

IBERIA – IBERIA  2012

Baskische & Georgische liederen
Een prachtig, gevarieerd programma: dans- en feestliederen, klaagzangen en werkkoren, humoristische en magische werken, uit Georgië en Baskenland.
Er bestaat een lang vermoede verwantschap
tussen de volken uit de Pyreneeën en de Kaukasus.
Dit concert is een ware muzikale ontdekkingsreis:
van traditioneel tot modern met ruwe berglandschappen en lieflijke valleien.

Door Coro Encanto o.l.v. Felix van den Hombergh

23 juni - Engelse Kerk , 24 juni - Buiksloterkerk


concertkoor

 Hermitage

De vrouwen van het Nederlands Concertkoor zongen werken uit de 20e eeuw o.l.v. gastdirigent Béni Csillag in de Hermitage in Amsterdam.

Zoltán Kodály: Hegyi éjszakák, Nagyszalontai Köszöntö, Ének Szent István királyhoz
Albert Roussel: Madrigal aux Muses
Darius Milhaud: Devant sa main nue
Florent Schmitt: Roi et Dame de carreau
Henk Badings: Stabat Mater
Béla Bartók: Párnás táncdal, Kánon, Isten veled!

25 maart 2012

lunchconcert


Vespers

Lunchpauzeconcert in het Concertgebouw
in Amsterdam o.l.v Boudewijn Jansen.

Rachmaninov Vespers, Vigilie opus 37 delen 1-7 en 15

4 januari 2012
2011
kleinkoor

filmpje
Radio 4 Kerstconcert

Het Nederlands Concertkoor gaf een kerstconcert in de Jacobikerk in Utrecht m.m.v Boudewijn Jansen, dirigent; het MCO koperkwintet en Berry van Berkum, organist.

Het programma bestond uit kerstliederen die geselecteerd waren door de luisteraars van Radio 4. Het concert werd rechtstreeks uitgezonden door Radio 4.

22 december 2011

vespers


Vespers Rachmaninoff

Vigilie, opus 37 (1915) van Rachmaninoff
Op een zaterdagmiddag in de herfstschemer luisteren naar Rachmaninoff in de sfeervolle Oude Kerk in hartje Amsterdam...

De Vigilie is muziek uit de Russisch-orthodoxe kerk, in 1915 door Rachmaninoff geschreven, maar bijna nooit in de liturgie uitgevoerd. Het bestaat uit 15 delen, waarvan de eerste zes de eigenlijke ‘Vespers’ zijn. Het Nederlands Concertkoor zingt de Vigilie, een a-capella- werk, in zijn geheel. Het wordt beschouwd als een van de mooiste Russische koorwerken ooit geschreven. o.l.v. Boudewijn Jansen

Zaterdag 26 november 2011
www.nederlandsconcertkoor.nl




primavera 


Primavera

Spaanse en Italiaanse lente in de kille Nederlandse herfst:
Madrigalen uit Spanje, Catalonië en Italië
over liefde, dood en de seizoenen.
De stijl van de stukken varieert: van eenvoudig en verstaanbaar tot expressief en gecompliceerd:
een programma voor madrigaalliefhebbers!

Werken van o.a. Monteverdi, Stradella, Gesualdo, Di Lasso en Guerrero.
  M.m.v. Liesbeth Vreeburg (harp) die een aantal werken begeleidt
waaronder een solo/duet waarin ik zing,
 en een paar solostukken zal spelen. (www.liesbethvreeburg.nl)

ik zing duet : Tirsi e Clori van Claudio Monteverdi

20 november Buiksloterkerk, Amsterdam
26 november Engelse kerk, Amsterdam


elektra
Elektra - Richard Strauss

Toonkunstkoor Amsterdam verleent wederom medewerking
aan de productie Elektra van De Nederlandse Opera 

oktober 2011.


gente differente  Gente Differente

(vrij vertaald: vreemde eenden)
Spaanstalige literatuur verklankt door niet-Spaanstalige componisten 
U hoort muziek uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Kroatië,
de Verenigde Staten en Finland.
Uitgangspunt voor dit programma is Cloudburst van Eric Whitacre,
een bijzonder werk voor koor, piano, slagwerk en handcarillon. Ondanks de Engelse titel is Cloudburst geschreven op Spaanse tekst van Octavio Paz.
Het is de uitbeelding van een onweersbui na lange droogte, waarbij het koor niet alleen zingt maar ook op verschillende manieren de regen imiteert,
daarbij ondersteund door de begeleiding.

21 mei
2011 , Amstelkerk, 22 mei - Engelse kerk, Amsterdam


Mahler  Tweede Symfonie

 het Nederlands Concertkoor ism
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht.
Birgit Remmert, alt; Elisabeth Watts, sopraan.

14, 16 en 17 mei 2011

2010

Rutter Magnificat

Nederlands Concertkoor ism Holland Symfonia
o.l.v. Jurjen Hempel. Renate Arends, sopraan.

21, 22 en 26 december 2010

historia navidad kerstconcert 2010 Historia de Navidad

Kerstmotetten, villancicos en een ensalada (Spanje 16 e /17 e eeuw)

‘Hij is geboren!'
 
In het kerstprogramma Historia de Navidad vertelt
het Spaantalige Coro Encanto ‘het' verhaal,
van begin tot eind.
In motetten, villancicos en een ensalada
uit de Spaanse renaissance.
In de taal van de kerk én in de taal van het volk.
Met werken van o.a. Cardoso, Comes, Fletxa, Morales en Victoria.

17 december 2010 Engelse Kerk, Begijnhof, Amsterdam
19 december 2010 Buiksloterkerk, Amsterdam


Beethoven 9e symfonie, Diepenbrock Te Deum
 
Nederlands Concertkoor ism Residentie Orkest o.l.v. Neeme Järvi.
Alexandra Coku, sopraan; Cécile van de Sant, alt;
Steve Davislim, tenor; Vuyani Mlinde, bas

.
  18 en 21 september 2010



lamento y
                jubilo

2010     LAMENTO Y JÚBILO

Klaag- en jubelzangen uit Spanje, Portugal en Latijns-Amerika.
Veel lief én leed in een programma van uitersten: componisten uit de 16de én de 21e eeuw, zoals Morales, Rodrigo, de Brito en Vilarroig.
Het leven en de dood. Devotie en deernis.
Maar dan is het carnaval en is het tijd om te dansen en te drinken....
  In het eerste deel 16de eeuwse klaagzangen van de profeet Jeremias, gecomponeerd door Estęvăo de Brito, afgewisseld met delen uit het Requiem van Cristóbal Morales.
En ook een schitterende klacht van koning David over het verlies van zijn zoon Absalom, getoonzet door de hedendaagse/20 e eeuwse componist Joaquín Rodrigo.

Na de pauze gooit Coro Encanto het over een geheel andere boeg en is er ruim baan voor jubelzangen en dans- en drinkliederen. Naast het bekende drinklied Oy comamos y bebamos , brengt Coro Encanto een aantal kolderieke Sefardische melodieën en carnavalsliederen uit Zuid-Amerika. Ook te horen zijn een Spaans dansliedje, bewerkt door de Amerikaanse componist Aaron Copland en een vrolijk stuk in een verzonnen taal van de Catalaanse componist Pedro Vilarroig.

Engelse Kerk - Begijnhof - A'dam, 18 juni en  19 juni 2010



Requiem van Verdi

Nederlands Concertkoor ism.
Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Otto Tausk.
Majella Cullagh, sopraan; Katharina Karneus, alt;
Dennis O'Neill, tenor; Stanislav Shvets, bas

Amsterdam, 12, 14 en 15 juni 2010
2009
filmpje
filmpje

Faure Requiem,

Conrad van Alphen conducting Faure Requiem
in the Concertgebouw summer concert series with Sinfonia Rotterdam, Nederlands Concertkoor, Johannette Zomer and Thomas Oliemans.

23 dec 2009

festiva navidad Festiva Navidad,

Antonio Marquez Lésbio 1639/1709 (Portugal), Joseph Ruiz Samaniego rond 1660 (Spanje, geen geb. en sterfdata bekend), Juan Bautista Comes 1568-1643 (Spanje)
Mateo Flecha 1481-1553 (Spanje)
En een aantal kortere Villancicos & Motet ten van o.a. Guerrero, Morales en Vicoria
Deze van oorsprong Spaanse liedvorm kende een grote bloeitijd in de 17 e eeuw. Villancicos werden vaak geschreven voor de viering van religieuze gebeurtenissen,
zoals de naamdag van de heilige of de geboorte van Christus.
Ze werden vaak in de kerk gezongen, maar maakten geen deel uit van de liturgie.
Veel Villancicos zijn kerstliederen.
“El fuego” van de bekende Spaanse componist Mateo Flecha behoort overigens tot een andere bekende Spaanse liedvorm: de ‘Ensalada', letterlijk ‘salade'. Het is een populaire liedvorm uit de 16de eeuw waarin coupletten in verschillende talen en stijlen en met wisselende versvormen aaneengeregen worden.

18 dec 2009 – Engelse Kerk – Amsterdam,
20 dec 2009 – OLVG Kapel Amsterdam




Frans programma
 

Faure: Cantique de Jean Racine; Pavane
Poulenc :Margoton va t'a l'iau, en La belle se sied au pied de la tour.
Nederlands Concertkoor ism.
Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin.

6 en 7 november 2009


war
Het Gelders Orkest herdenkt Operatie Market Garden en de Slag om Arnhem, nu 65 jaar geleden, met het War Requiem van Benjamin Britten.
Een aangrijpende aanklacht tegen de waanzin van oorlog.
Concerten vinden plaats in Arnhem en Nijmegen.
  Onder leiding van honorair gastdirigent Martin Sieghart. Verder verlenen drie solisten, het Nederlands Concertkoor en het Roder Jongenskoor hun medewerking.


woensdag 9 september 2009


Faure Requiem
 

Nederlands Concertkoor ism.
Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen.
 Johannette Zomer, sopraan; Thomas Oliemans, bariton.

30 augustus 2009.

nostalgia


Nostalgia

In Spanje en Portugal, vrijwel geheel omgeven door water, uit zich dat vaak in heimwee naar de zee. We zingen drie cycli van hedendaagse componisten over heimwee, verlangen en weemoed, op teksten van bekende dichters, en een aantal madrigalen uit Portugal en Spanje, o.a. van Vásquez en Rimonte. Daarnaast zingen we enkele liederen voor vrouwenkoor uit Brazilië, waar “saudade” in de volksaard zit. We beëindigen onze weemoedige rondreis met enkele Habaneras, heimweemuziek met een vrolijk en ritmisch karakter, waarbij Greetje de Oude ons op accordeon begeleidt. Zij begeleidt ons ook in het prachtige Alfonsina y el mar van de Argentijnse componist Ariel Ramírez.
Een programma vol weemoed en verlangen, met veel muzikale variatie en passie!

 m.m.v. Greetje de Oude (accordeon)

juni 2009 Waalse Kerk – OLVG Kapel , Amsterdam
2008
amores
Amor de los Amores

Spaanse Hoogliedmotetten en Liefdesliederen

In het programma ‘Amor de los Amores'
bezingt Coro Encanto de LIEFDE.
Van Spaanse Hoogliedmotetten uit de Renaissance tot wereldse liefdesliederen uit latere tijden. Inspiratiebron is het Hooglied, het enige Bijbelboek waar het woord ‘God' niet in voorkomt, maar waarin het allemaal draait om de liefde.
In het Spaans: Cantar de los Cantares: het lied der liederen.
Het programma bevat prachtige religieuze werken van De Victoria, Morales, Guerrero en Valls, madrigalen geďnspireerd op het Hooglied en liefdesliederen van diverse componisten, in verschillende dialecten. Een liefdevol en afwisselend programma!
Een aantal liederen wordt begeleid door Bárbara Cerón Olvera (Spaanse harp) en Israel Castillo Hernández (Viola da gamba); zij zullen tevens een instrumentaal intermezzo verzorgen.

Engelse kerk -Amsterdam,
Uilenburger Synagoge - Amsterdam
2008

nuevo mundo  Nuevo Mundo

4 eeuwen Latijns-Amerikaanse koormuziek

Wereldlijke- en geestelijke muziek uit Latijns-Amerika:
o.a. 16e eeuwse liederen, tango's van Astor Piazzolla
en minder bekende werken van o.a. Villa Lobos en Grau.
Een verrassend en afwisselend programma waarin teksten in het Latijn, Braziliaans, Spaans en in de plaatselijke talen, zoals het Quecha en Nahuatl worden gezongen.


Engelse Kerk, Amsterdam -Uilenburger Synagoge, Amsterdam
juni 2008,
2007
lorca  Lorca y su Granada

Federico García Lorca is het middelpunt van de juni-concerten van Coro Encanto.
U hoort gedichten van Lorca door verschillende componisten op muziek gezet,
volksmuziek die door Lorca verzameld is en een aangrijpend stuk over de dood van Lorca.
Een zeer afwisselend programma
van traditionele Spaanse tot moderne muziek.
Coro Encanto staat onder leiding van Felix van den Hombergh.
Gitarist Alvaro Pinto, gespecialiseerd in Spaanse
en Zuid-Amerikaanse muziek, verleent zijn medewerking.

Keizersgrachtkerk - Amsterdam,
Engelse kerk - Amsterdam

2007,
2006
por tierra
por Tierra y Mar

Coro Encanto brengt muziek uit het grote Spaanse Rijk van de 16e en 17e eeuw.
Een rijk, waarin veel verschillende culturen verenigd waren en diverse combinaties van stijlen klonken. U luistert in dit concert naar Spaanse, Italiaanse, Franse, Vlaamse en Latijn-Amerikaanse liederen, die hoorbaar over en weer beďnvloed zijn.
Met gastoptreden van- en begeleiding door Musica Temprana, olv.Adrián Rodriguez Van der Spoel, een ensemble gespecialiseerd in Latijs-Amerikaanse Barok- en volksmuziek.
 
Doopsgezinde kerk, Amsterdam,
Engelse kerk, Amsterdam
2006
2005
judio
Encanto Judío

In het programma Encanto Judío - wat vertaald kan worden
 als ‘joodse charme’ - worden liederen ten gehore gebracht in het ‘Ladino’, de taal van de (oorspronkelijk) Spaanse joden,
en het Hebreeuws.
De melodieën zelf stammen grotendeels uit de middeleeuwen,
maar de arrangementen, van componisten
zoals Paul Ben-Haim en Gil Aldema, zijn modern.

Het programma wordt afgewisseld met solistische bijdragen
van Julia Bronkhorst en Henk van Lingen, die liederen brengen met als inspiratiebron de multiculturele samenleving van joden, Moren en christenen in het middeleeuwse Spanje.
Zij vertolken composities van onder anderen Joaquín Rodrigo,
Manuel de Falla en Pablo Escande (premičre).


2005,
2004

barcelona
  Barcelona XX

In dit programma bracht Coro Encanto een selectie van koormuziek, getoonzet door Catalaanse componisten die van groot belang zijn geweest voor de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse Catalaanse koortraditie.
Voornamelijk werd geput uit het zogenaamd Cançoner Popular de Catalunya (‘Volksliedboek van Catalonië’), een in 1921 begonnen compilatie van volksmelodieën die inmiddels 180.000 documenten telt. Deze muziek is van groot belang voor de ontwikkeling en het in stand houden van de Catalaanse culturele indentiteit.


Maarten Luther Kerk, Weesp
Instituto Cervantes, Utrecht
Engelse kerk, Amsterdam

2004

capella


diverse concerten met:
Cappella Casulana, madrigalenkoor

2x festival oude muziek te Hoorn:
 Sweelink Festival
Monteverdi Festival

verder oa:
Cappella Casulana, vrouwenkoor o.l.v. Mirjam Boers verzorgt op
21 juni een uitvoering in de Oranjekerk, Amsterdam.
  werk van o.a. Casulana,
Festa,  Monteverdi,  Sweelinck,  Palestrina en Poulenc.

:

2003
2001


  projectkoor SYRINX
 
olv Jeroen Spitteler
Ton de Leeuw
Francis Poulenc
Jan PZN Sweelinck

2001
2000
2 producties
 the female choir
Chorus Sanctarum Virginum

olv Enrique López-Cortón

2000
1998

20 cc
 
olv Janet de langen
 ihkv de Gay games

1998
1995

 
diverse optredens met vrouwenkwartet de Clario's


 koor van cantina vocaal olv Janet de Langen [en zangdocente]

afgestudeerd aan de Rietveld
tijd voor iets nieuws
Ik neem zangles