home   berging | schetsboek 1 | schetsboek 2 | schetsboek 3

Ik berg mijn periode op de Rietveldacademie. Het bergen van ideeen, herinneringen, concepten, informatie, processen, resultaten, geuren, sym- en antipathieen, frustraties, twijfels, overwinningen, conclusies en vragen, toekomstverwachtingen, muziek en onderbuikgevoelens. Bergen van eindexamen. Bergen van iets dierbaars. Hoe berg je chaos?  Is bergen conserveren?  Verbergen?  Bergen versus gebruiken?  Wat wil ik bergen?  Het bergen van macht.  Het bergen van een (afgesloten )periode in je leven. Je geeft iets een plaats, die in de loop der tijd gaat veranderen.
Uiterlijk van de berging moet iets vertellen over de inhoud. Komt er ook een plek voor leven voor de Rietveld. Hoe ga ik categoriseren? Chronologisch? Wat ga ik bergen? Hoe ga ik het bergen? Wat heb ik geleerd? Met welke vragen verlaat ik de academie? Hoe zouden de anderen mijn werk zien? Wordt de berging in de loop der jaren veranderbaar? Welke werken gaan de vuilnisbak overleven? Hoe berg ik wat verloren ging? Welke hierarchie in bergen? Welk beeld moet de berging oproepen
Hierarchie in bewaren: 1 Showen, 2 Bewaren voor mezelf, 3 Twijfel, 4 weg.
Afbeeldingen nemen in de loop der tijd plaats in van tastbaarheid. Inhoud die naar buiten treedt, Hoe ging je de strijd aan met de heersende norm op de academie? Hoe sta je open voor anderen en houd je tegelijkertijd zelf stand?
Pik de dingen er uit die je kunt gebruiken. Hoe ga je om met de druk?.


Ingang, welke verwachtingen? Naar onderen minder tranparant, is er meer transparantie in het begin? Of juist aan het eind?
Binnenkant kleurrijk, buitenkant neutraal
. Uitgang, verwachting  na de academie?


wat overleeft de prullebak?


Een circelbeweging in de tijd, steeds opnieuw, maar steeds weer anders.


Voor elk jaar een berging
Loopplank buigt mee, voelt een beetje onzeker.Strijd met jezelf. Strijd met autoriteit. Strijd met hierarchie. Hoe geef je onvoorspelbaarheid vorm? Drukken en trekken
Op eigen kracht verder. .
wordt vervolgd