home IJSPRONG | openbare ruimte | abc



De gemeente Amsterdam onderzoekt hoe de IJ-oevers straks, vanaf 2020, beter met elkaar kunnen worden verbonden. Er wordt gekeken naar allerlei soorten oplossingen in een groot gebied.

Amsterdam-Noord maakt een stormachtige ontwikkeling door. De vele evenementen, het filmmuseum en de horeca zorgen voor een snel groeiende stroom bezoekers. Als in 2020 de Strip Overhoeks klaar is (de Adam Tower en het gebied daarachter), neemt het aantal mensen dat het IJ wil oversteken nog verder toe. Ook het aantal inwoners stijgt. Voorspellingen wijzen op een mogelijke groei van het aantal woningen de komende decennia met 30 tot 55%. Het aantal arbeidsplaatsen zou wel eens kunnen verdubbelen. Daarbij komt ook nog eens dat er op het IJ steeds meer plezier- en beroepsvaart is.

Nu al is het op de pont erg druk. De gemeente studeert daarom naar een verbetering van de veerverbindingen op de korte termijn. Maar wellicht is in de nabije toekomst meer nodig om bezoekers en bewoners veilig en snel van de ene IJ-oever naar de andere te krijgen. Daarom wordt nu onderzocht hoe de IJ-oevers straks, vanaf 2020, beter met elkaar kunnen worden verbonden. Er wordt gekeken naar allerlei soorten oplossingen in een groot gebied. Tunnels, fietsbruggen en kabelbanen. In het centrumgebied maar ook op de oostelijke en westelijke IJ-oevers.

MIJN PLAN


van IJ-SPRONG tot OVERGANG
of
De PIERPOORTBRUG


De mooiste- en indrukwekkendste plek van Amsterdam,
Een plek om bij stil te staan.
Een PIER, met winkeltjes, horeca en uitzichten. Een fiets- en wandelBRUG
Op de plek waar het IJ een bocht maakt. De oksel van het IJ.
Hier veroorzaakt een PIERBRUG de minste verstoring van de zichtlijnen
en zorgt tegelijkertijd voor de mooiste vergezichten.

In het midden een hefbrug om de grote schepen te laten passeren. De PIERPOORT.
Hier reiken Noord en het Centrum elkaar de hand.
WELKOM en TOT ZIENS in Amsterdam.



een POORT voor Amsterdam




Twee pieren voor Amsterdam: 1 voor Noord, 1 voor het Centrum,
verbonden door een HEF brug.
De dragers van de brug zijn tevens zitplekken,
uitzichtpunten, aanlegsteigers.

 

Aan de fiets- en voetgangers brug kunnen
winkel- en horeca modules worden gehangen.