home | plattegrondloze ruimte | architectuur | abc | ||||
Beste Sabien, In antwoord op je schrijven: Na de eerste verwarring over je definitieve opdracht heb ik besloten alle onderwerpen los te halen en apart inhoud te geven, om ze daarna weer samen te voegen tot een kloppend verhaal. De elementen geven allemaal een antwoord op je vraag. Plattegrondloze ruimte: deze vraag haalde de grond onder m’n voeten vandaan. Maar goed ook want denken we niet te snel vanuit de plattegrond, om vervolgens (hoe wild de plattegrond ook) de muren recht omhoog te trekken, wat een ruimte maakt tot een versteende organisatie. Daarbij wordt de sensatie van ‘ruimte’ vergeten. Een ruimte voor de avondopleiding: daglicht en uitzicht hebben geen prioriteit, ruimte wordt naar binnen gericht Inspirerende ruimte: -Dynamische ruimte -vragen worden opgeroepen, -aanzetten tot actie, -16 graden -koele kleuren -hoge, ondefinieerbare ruimtes ,geen hoeken die ruimte afbakenen. Wandelgangen: een gang waar je verblijft, praat, informeel doet, zit, ijsbeert, onderonst. Er is een trap die je uitnodigt om op te zitten, met je rug gekeerd naar de plek waar je wordt besproken. Een gordijn tussen jullie en de docenten in. De balken die vrij zijn gekomen worden tot meubel. De kleuren zijn warm .Er is een muur waar van alles op is te zien, je hoeft je niet steeds met de anderen bezig te houden terwijl je wacht op de uitslag van de docenten .Om de trap heen kun je ijsberen. Onder de trap kun je je afzonderen. Ter verstrooiing restruimte adopteren??? Er zijn flessen met drank! Hoe meer restruimte (in de fles)des te groter de verstrooiing. Netto/bruto ruimte GANG is PLEK (trap) PLEK is GANG (docentenruimte) Diploma-uitreiking is onder aan de ladder (trap) docentenvluchtgang: via brandweerpaal onder tafel. De zetels: wipstoelen; evenwicht tussen aandacht (naar voren, gewicht omhoog)en afstand (naar achteren, gewicht naar beneden) Het wachtend publiek kan gewichten zien bewegen Tot zover mijn scenario voor gang en plek groeten Jos |
|||||